By Alana Gold, Registered Dietician
Will eating fewer calories help you live longer? New research suggests caloric restriction may be a fountain of youth. Recent studies conducted on laboratory animals have demonstrated that decreasing the number of calories consumed extends life span. Although the theory is not yet proven in humans, the findings are promising.
Researchers at The National Institute on Aging have been studying the effects of caloric restriction and found that rodents on a calorie restricted diet live 40% longer than rodents on normal diets. Other animal studies have shown that moderate caloric restriction not only prolongs life, it also slows the progression of diseases such as cancer, heart disease, diabetes, Alzheimer’s and Parkinson’s disease. Ongoing research on rhesus monkeys has already shown that a 30% reduction in calories increases good cholesterol levels (HDL), reducing the risk for heart disease. The calorie restricted monkeys also have a reduced incidence of diabetes, cancer and morbidity and mortality rates appear to be lower.











